۱۰ بهمن ۱۴۰۰

 


Parker Solar Probe Completes a Record-Setting Swing by the Sun


قسمت اول


                                        کاوشگر خورشیدی  پارکر1 ناسا با رسیدن به سرعتی بی سابقه در فضا که در کمتر از یک ساعت آن را از زمین به ماه می رساند، دهمین دورعبور از نزدیک خورشید خود را در

                                        تاریخ ۲۱ نوامبر تمام کرده و در فاصله ۵/۳ میلیون مایلی (۸/۵ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید قرار گرفت.

                                          کاوشگر خورشیدی پارکر با هدف انتقال تدریجی به نزدیک ترین مدار دور خورشید، در دهمین دور از ۲۴ دور برنامه ریزی شده گردش خود به دور خورشید قرار دارد. این فضاپیما

                                          درآزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز 2  در لورل مریلند3  ساخته و راه اندازی و در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۸ پرتاب شده است .

                                       نقل از:  ناسا / جان هاپکینز (آزماشگاه فیزیک کاربردی)



   گزارشاتی از ناسا، پایگاه هوا- فضای آمریکا

کاوشگر خورشیدی پارکر

در سه قسمت

   

:  منبع اصلی در سایت رسمی ناسا       

    https://blogs.nasa.gov/parkersolarprobe/2021/11/24/parker-solar-probe-completes-a-record-setting-swing-by-the-sun/

قسمت اول



ثبت جدید ترین رکورد گردش بدور خورشید کاوشگر خورشیدی پارکر


دهمین پرواز عبور از نزدیک خورشید (معروف به حضیض5) علاوه ثبت یک رکورد جدید فاصله از سطح خورشید، نقطه عطفی در ثبت نطقه میانه ی راه دهمین رویارویی نزدیک خورشیدی فضاپیمای پارکر نیز بود که با حرکت این کاوشگر با سرعت  ۳۶۴۶۶۰مایل در ساعت ( ۵۸۶۸۶۴ کیلومتر در ساعت) که از تاریخ ۱۶ نوامبر آغاز و تا ۲۴  

نوامبر ادامه داشت، در روز ۲۱ نوامبر در ساعت ۴/۲۵ صبح به وقت شرقی6  ( ۸/۲۵ به وقت جهانی7)  رخ داد.


این فضاپیما در حالی به سلامت وارد دهمین مرتبه رویایی نزدیک با خورشید خود شد که تمام سیستم هایش طبق معمول کار می کردند. کاوشگر خورشیدی پارکر قرار است در تاریخ ۲۴ نوامبر توسط اپراتورهای ماموریت در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز در نورل مریلند, جایی که طراحی و ساخته شده, بار دیگر بررسی شود.

این فضاپیما داده های علمی حاصل از این رویارویی نزدیک را که بطورعمده شامل ویژگی های باد خورشیدی و محیط گرد وغباری نزدیک به خورشید می شود, از تاریخ ۲۳ دسامبر تا ۹ ژانویه به زمین ارسال خواهد کرد.

پایان قسمت اول

قسمت دوم و سوم  در ادامه همین قسمت


زیر نویس ها

1- Parker Solar Prob

2- John Hapkins

3- Laurel, Meryland

4- Miles Hatfeild

5- Perihelion      .حضیض به نزدیک ترین نقطه به یک ستاره واقع در مدار آن گفته می شود

6- EST) Eastern Time Zon(

نقطه زمانی شرقی یک منطقه زمانی شامل ۱۷ ایالت در بخش شرقی سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا، بخش‌هایی از شرق کانادا، ایالت کینتانا رو در مکزیک، پاناما در آمریکا مرکزی و جزایر کارائیب است.س

7- UTC) Universal Time) ساعت جهانی


قسمت دوم


                                تصو یری گرافیکی از کاوشگر خورشیدی پارکر1 در حال نزدیک شدن به خورشید.

                                  نقل از∶ ناسا / آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز (آ پی ال) 2  /استیو گریبن 3


سرعت گرفتن کاوشگر خورشیدی پارکر به سوی خورشید و فرصت ها و چالش های پیش روی آن در مواجهه با گرد و غبار فضایی


کاوشگر خورشیدی پارکر با استفاده از گردش اخیرش از کنار سیاره ونوس4( زهره) در حال حرکت به سوی نزدیکترین فاصله بعدی اش از خورشید در تاریخ ۲۱ نوامبر, سالم است و بطور معمول عمل می کند.  با این رویکرد، کاوشگر خورشیدی پارکر رکورد های خود را در میزان فاصله از سطح خورشید و سرعت گردش بدور آن خواهد شکست. این دهمین سفر از ۲۴ سفر برنامه ریزی شده ی نزدیکتر شدن تدریجی به خورشید در مدار آن است که تا زمانی با حداکثر سرعت یعنی ۱۰۱ مایل ( ۱۶۳کیلومتر) در ثانیه برابر با ۳۶۴۶۲۱ مایل در ساعت به فاصله ۵/۳  میلیون مایلی ( ۸/۵  میلیون کیلومتری) از سطح خورشید برسد، ادامه خواهند داشت. ابزارهای علمی اندازه گیری ویژگی های باد خورشیدی در نزدیکی منبع آن، درنوبت شروع عملکرد خود هستند اما این فضاپیما، اکتشافات حیاتی دیگری، اگر نگوییم غیره منتظره، نیز انجام خواهد داد. "


  نور رئوآفی5 دانشمند پروژه کاوشگر پارکر در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز (آ پی ال) در لورل مریلند6 گفت:

" ما در حال مشاهده مقادیر بالاتر از انتظار گرد و غبار در نزدیکی خورشید هستیم و نکته هیجان انگیزش آن است که این مشاهدات با دادن بصیرت و درک مستقیم ازمحیطی که تا کنون کاملن برایمان بصورت راز بوده، میزان درک و فهم مان را از  درونی ترین مناطق هلیوسفر7 , بطور فوق العاده ای ارتقاء می بخشند.  


کاوشگر خورشیدی پارکر که طراحی و ساخته شده و هم اکنون در آ پی ال کار می کند، فاقد آشکار ساز گرد و غبار است اما همچنان که دانه های گرد و غبار فضاپیما را در امتداد مسیر خود شتاب می دهند، ضربات با سرعت بالا، ابرهایی از پلاسما ایجاد می کنند. این ابرها بارهای الکتریکی منحصر به فردی تولید می کنند که توسط چندین حسگر روی ابزار فیلدز8   کاوشگرکه برای اندازه گیری میدان های الکتریکی و مغناطیسی نزدیک خورشید طراحی شده است، جمع آوری می شوند. دانشمندان این پروژه، برای مثال از این داده ها برای ساختن تصاویر جامعی از ساختار و رفتار ابر بزرگ گرد و غباری که در داخلی ترین لایه منظومه شمسی می چرخد استفاده کرده اند.

 

دوربین تصویربرداری مرئی ویسپر9 ، علاوه بر گرفتن تکه های موادی که پس از برخورد با دانه های گرد و غبار از ساختار فضاپیما خارج میشوند، ساختارهای گرد وغباری دورتر از فضاپیما، مانند حلقه غباری که در مدار با ونوس مشترک است را نیز به تصویر می کشد. در حالیکه یادگیری در مورد گرد و غبار فضایی، هدف علمی ماموریت اصلی نیست اما دو ابزار ویسپر و فیلدز بطور خاص برای بررسی گرد و غبار نزدیک به خورشید، در منطقه ای از منظومه شمسی که تا به حال هیچ ماموریتی در آن انجام نشده است، برنامه ریزی شده اند.


 تیم کاوشگر خورشیدی پارکر - در همان اوایل مرحله  ماموریت اولیه - دست کم آنطور که جامعه علمی ما درک کرده بود، قبل از پرتاب کاوشگر در سال ۲۰۱۸ برای سفر پر مخاطره فضاپیما در این محیط بالقوه خطرناک آماده شد.  "


 جیم کینیسون10 مهندس سیستم های ماموریت کاوشگر خورشیدی پارکر در آ پی ال گفت∶

"ما مواد و اجزایی را طراحی کردیم که از ضربه های گرد و غبار با سرعت بالا و حتی اثرات ذرات کوچکتر ایجاد شده در اثر این ضربه ها، جان سالم بدر می برند.  ما آرایش و اثرات محیط گرد و غبار را مدل سازی کردیم، نحوه واکنش مواد به ذرات گرد و غبار را آزمایش کردیم و سیستم های مقاوم در برابر خطا را بر روی فضاپیما نصب کردیم که این کاوشگر را در این منطقه ناشناخته ایمن نگاه می دارند.  


تیم فضایی متوجه شده است که گاهی اوقات، دوربین های ردیابی ستاره ای که بعنوان بخشی از سیستم هدایت و کنترل استفاده می شوند، نور منعکس شده از گرد و غبار و متلاشی شدن ذرات را رویت می کنند که این می تواند برای لحظه ای در توانایی رویت ستاره ها اختلال ایجاد کند. کینیسون خاطرنشان کرد که به هر حال این امر، ایمنی فضاپیما یا عملیات ابزار را به خطر نمی اندازد و ردیاب های ستاره ای، تنها روش فضاپیما برای کنترل مسیر حرکت نیستند. نرم افزار هدایت و کنترل کاوشگر، از داده های ردیاب های ستاره ای بصورت پی در پی با یک واحد اندازه گیری اینرسی و حسگرهای اندام خورشیدی (لبه های خارجی تاج خورشید) استفاده می کند تا سیستم حفاظت حرارتی "سپر حرارتی" خود را رو به خورشید نگاه دارد.

 از آنجایی که این سیستم به گونه ای ساخته شده که قوی و بسیار مستقل باشد، از دست دادن داده ها از هر منبعی بر توانایی کنترل جهت یابی فضاپیما تاثیر نمی گذارد و در بدترین حالت می تواند بطور نامحدود فقط با حسگرهای اندام خورشیدی که مراقب روشنایی خورشیدی غیره منتظره به دلیل خطاهای جهت یابی هستند کار کند و هم اکنون، فضاپیمای کاوشگر خورشیدی پارکر(پی اس پی)11  با قرار داشتن در دهمین مدار خود به دور خورشید، ثابت کرد که قادر به مدیریت این محیط غیر منتظره گرد و غباری می باشد."

او افزود∶

"و این خبر خوبی است که کاوشگر خورشیدی پارکر قرار است سریعتر و نزدیک تردر مدار خورشید حرکت کند و با کمک دو پرواز دیگر ونوس (زهره) در اگوست ۲۰۲۳ و نوامبر ۲۰۲۴ ، این کاوشگر سرانجام در دسامبر ۲۰۲۴ با سرعتی بیش از ۴۳۰۰۰۰ مایل در ساعت به فاصله ۴ میلیون مایلی (۶/۲ میلیون کیلومتری)از سطح خورشید خواهد رسید.


 ۱۰ نوامبر۲۰۲۱

نویسنده∶ مایلز هاتفیلد12

 

 زیرنویس ها

 1- Parker Solar Probe

2- Steve Gribben

3- John Hopkins

- 4APL  

آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز

 5- Nour

Raouafi

6- Laurel, Maryland

7- Heliosphere

هلیوسفر یا هورسپهر پهنه ای است حباب مانند که بادهای خورشیدی را دربرگرفته است. هورسپهر دربرگیرنده همه منظومهٔ شمسی و میدان مغناطیسی خورشیدی است که کیلومترها دورتر از مدار پلوتو را در بر میگیرد. پلاسمایی که از خورشید به بیرون دمیده میشود (طوفانهای خورشیدی) این حباب را در مقابل فشار گازهای فضای میان ستاره ای، هیدروژن و هلیوم مولکولی که در کهکشان راه شیری پخش هستند، ایجاد و حفظ می کند.

8- FIELDS

 نقشه بردار نیروهای نامرئی . مجموعه ابزار فبلدرز، مقیاس و شکل میدان های الکتریکی و مغناطیسی در جو خورشید را به تصویر می کشد. فیلدز امواج و تلاطم در هلیوسفر داخلی را با وضوح زمانی بالا اندازه گیری می کند تا میدان های مرتبط با امواج، شوک ها و اتصال مجدد مغناطیسی را درک کند. فرآیندی که طی آن، خطوط میدان مغناطیسی به طور انفجاری دوباره همسو می شوند.

9- WISPR (The Wide-field Imager for Parker Solar Probe)

دوربین تصویربرداری مرئی، تنها تصویربردار کاوشگر خورشیدی پارکر

10- Jim Kinnison

11- PSP (Parker Solar Probe)

کاوشگر خورشیدی پارکر

12- Miles Hatfeild

پایان قسمت دوم



قسمت سوم

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ با سرعت گرفتن از کنار سیاره زهره، در حالیکه با موفقیت از گرانش این سیاره جهت شکل ‌دادن به مسیر حرکت خود برای دور بعدی نزدیکتر شدن به خورشید استفاده می‌کند.  این پنجمین مورد از هفت  برنامه گرانشی برنامه ریزی شده سیاره زهره بود. این پرواز سرعت مداری کاوشگر خورشیدی پارکر را در حدود ۶۰۴۰ مایل در ساعت (۹۷۲۰ کیلومتر در ساعت) کاهش داده و بدین ترتیب مسیر و سرعت حرکت آن را برای دهمین گذر از نزدیک خورشید (حضیض) در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ تنظیم می کند.

 نقل از ناسا / آزمایشکاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز ( آ پی ال) /  استیو گریبن2




پایان پنجمین پرواز کاوشگر خورشیدی پارکر3  از کنار سیاره زهره4


کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در تاریخ ۱۶ اکتبر،  پس ازسرعت گرفتن از کنار سیاره زهره، با موفقیت از گرانش این سیاره برای شکل دادن به مسیر خود در دور بعدی نزدیکتر شدن به ستاره ما،  درحرکت بطرف خورشید استفاده کرده و با سرعت به سوی آن رهسپار شد.


دقیقن بعد از ساعت ۳۰: ۵ صبح به وقت شرقی (ای اس تی)5 ، جهت حرکت این سفینه فضایی با سرعت ۱۵ مایل (۲۴  کیلومتر) در ثانیه، در فاصله ۲۳۷۰ مایل (۳۸۱۴ کیلومتر) از سطح زهره خم شد.  در این ماموریت، وجود چنین کمک‌های گرانشی برای نزدیک ‌تر شدن این کاوشگر به خورشید ضروری است. این فضاپیما برای کاهش انرژی مداری خود، که به آن اجازه می دهد برای اندازه گیری ویژگی های باد خورشیدی به منبع آن یعنی خورشید نزدیکتر شود، روی برنامه گرانشی سیاره زهره حساب  می کند.


این پنجمین مورد از هفت برنامه گرانشی برنامه ریزی شده زهره بود. این پرواز سرعت مداری کاوشگر خورشیدی پارکر را حدود ۶۰۴۰ مایل در ساعت (۹۷۲۰ کیلومتر در ساعت) کاهش داده و مسیر حرکت آن را برای دهمین گذر ازنزدیک خورشید (حضیض)6  در ۲۱ نوامبر تنظیم کرد.



کاوشگر خورشیدی پارکر در نزدیکترین رویکرد بعدی خود، با رسیدن به سرعت ۱۰۱ مایل (۱۶۳ کیلومتر) در ثانیه یا۳۶۴۶۲۱  مایل در ساعت، تقریباً در فاصله  ۳/۵ میلیون مایلی (۵/۸  میلیون کیلومتری) از سطح خورشید - حدود ۲/۱ میلیون مایل (۹/۱ میلیون کیلومتر) نزدیکتر ازحضیض قبلی در تاریخ ۱۳ آگوست - رکوردهای مسافت و سرعت

خود را خواهد شکست.  با کمک دو پرواز دیگر از کنار سیاره زهره در آگوست ۲۰۲۳ و نوامبر ۲۰۲۴، درنهایت این کاوشگر در دسامبر ۲۰۲۴ به فاصله ۴ میلیون مایلی (۲/۶میلیون کیلومتری) از سطح خورشید می رسد.  کاوشگر مزبور که در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز که در لورل مریلند7  طراحی و ساخته شده، سالم است و

سیستم‌های آن پس از پرواز از کنار سیاره زهره در تاریخ ۱۶ اکتبر به طور معمول کار می‌کنند. این عملیات پرواز توسط تیم فضاپیما و عملیات ماموریت در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز(آ پی ال)، از طریق شبکه فضایی عمیق ناسا نظارت شد.

 

8 نویسنده: مایک باکلی   

9آزمایشگاه   فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز

 دنیس هیل 10 / 19 اکتبر 2021

 

زیرنویس ها

1- APL 

2- Steve Gribben

3- Parker Solar Probe

4- Venus

 5- EST (Eastern Time Zon)

نقطه زمانی شرقی یک منطقه زمانی شامل ۱۷ ایالت در بخش شرقی سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا، بخش‌هایی از شرق کانادا، ایالت کینتانا رو در مکزیک، پاناما در آمریکا مرکزی و جزایر کارائیب است. ت

6- Perihelion

7- Laurel, Meryland

8- Mike Buckley

9- Johns Hopkins University Applied Physics Lab

10- Denise Hill

 

تهیه و  ترجمه گزارش:  مریم ژوسو

Maryam jusseau                                     

https://blogs.nasa.gov/parkersolarprobe/2021/11/24/parker-solar-probe-completes-a-record-setting-swing-by-the-sun/  :لینک مقاله انگلیسی در سایت رسمی ناسا 

......................................................................................................................................................................................................................................................



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر