۱۰ بهمن ۱۴۰۰

 NASA's Juno Navigators Enable Jupiter Cyclone Discovery

یک طوفان کوچکتر جدید در سمت راست پایین این تصویر مادون قرمز از قطب جنوب مشتری دیده می شود

تاریخ ۴ نوامبر۲۰۱۹، طی بیست و سومین گذر علمی سیاره مشتری توسط فصاپیمای جونو ناسا

نقل از : ناسا / جی پی ال

https://www.jpl.nasa.gov/images/pia23558-a-new-cyclone-joins-the-jovian-fray

زیرنویس کامل تصویر بالا در آدرس فوق 

یک طوفان جدید کوچکتر در سمت راست پایین این تصویر مادون قرمز از قطب جنوب مشتری که در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۹ طی بیست و سومین گذر علمی از سیاره مشتری توسط فضاپیمای جونو ناسا گرفته شده, دیده می شود. این تصویر توسط ابزار جی رَم ( ابزار نقشه برداری شفق مادون قرمز جویان) فضاپیمای جونو گرفته شده که گرمای تابیده از سیاره مشتری را در طول موج فرو سرخ (مادون قرمز) در حدود ۵ میکرون اندازه گیری می کند.

اطلاعات بیشتر در مورد جونو بصورت آنلاین در این آدرس ها ببینید

  http://www.nasa.gov/juno 

و 

http://missionjuno.swri.edu

 

آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا مأموریت جونو را برای محقق اصلی اسکات بولتون[2]، از موسسه تحقیقات جنوب غربی در سن آنتونیو[3] مدیریت می کند. جونو بخشی از برنامه مرزهای جدید ناسا است که در مرکز پرواز فضایی مارشال [4] ناسا در هانتسویل آلابام[5]ا, برای اداره ماموریت علمی ناسا مدیریت می شود. سیستم فضایی لاکهید مارتین[6] در دنور[7]، این فضاپیما را ساخته است.

موسسه فناوری کالبفرنیا کل تک,[8] آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا جی پی ال[9] را برای ناسا مدیریت می کند.

منبع:

 ناسا / آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (جی پی ال) - مئسسه فناوری کالیفرنیا (کل تک)/ موسسه تحقیقات جنوب شرقی(سن آنتونیو, تگزاس) /   / آ اس آی / تابع دسترسی به شبکه هوشمند (اینف) /نقسه بردار شفق مادون قرمزجویان[10]




   گزارشاتی از ناسا، پایگاه هوا- فضای آمریکا


      این مقالات را می توانید به زبان انگلیسی در سایت رسمی ناسا و یا در سایت انگلیسی پژوهشکده در بخش ناسا مطالعه فرمائید:


:منبع اصلی        

     https://www.nasa.gov/feature/jpl/nasas-juno-navigators-enable-jupiter-cyclone-discovery


         مقاله انگلیسی در سایت پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان:

https://www.andishe.online/nasas-curiosity-mars-rover-takes-a-new-selfie-before-record-climb  

Dec. 12, 2019


 

فعالیت جهت یاب های فضاپیمای جونو[1] ناسا برای کشف طوفان های سیاره مشتری


 قطب جنوب مشتری طوفان جدیدی دارد. کشف طوفان عظیم جویان در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۱۹ طی جدید ترین پرواز جمع آوری داده ها از مشتری توسط فضاپیمای جونو ناسا صورت گرفت.

این بیست و دومین پروازی است که طی آن فضاپیمای خورشیدی, در حال پرواز درارتفاع بسیار پایین, ۲۱۷۵ مایلی (۳۵۰۰ کیلومتری) درست بالای ابرهای مشتری, داده های علمی را در مورد این غول گازی جمع آوری کرد. بعلاوه این پرواز یک موفقیت دیگرنیز برای تیم این مأموریت در برداشت و آن اینکه اقدامات مبتکرانه آنها، این فضاپیمای خوشیدی را از نقطه ای که می توانست " کسوفی برای پایان دادن به این مأموریت" باشد، دور نگه داشت. 



اسکات بولتون محقق اصلی فضاپیمای جونو از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو گفت: "ترکیب خلاقیت و تفکر تحلیلی, بار دیگر نتیجه بزرگی برای ناسا به ارمغان آورد. ما متوجه شدیم که قرر است مدار, جونو را به زیر سایه مشتری ببرد که این می توانست عواقب جدی داشته باشد زیرا ما از انرژی خورشیدی استفاده می کنیم. فقدان نور خورشید به معنی فقدان انرژی است بنابراین خطر واقعی یخ زدگی و از بین رفتن وجود داشت. در حالیکه تیم در تلاش بود تا راهی برای حفظ انرژی خورشیدی و گرم نگاه داشتن هسته فضاپیما بیابند، مهندسان راه کاملن جدیدی را برای برون رفت از این مخمصه یافتند: "پرش از زیر سایه مشتری" ، این تغییر موقعیت دقیق, یک جهت یابی نبوغ آمیز بود و ببینید خروجی آن چه بود:" یک کشف اساسی دیگر برای ما" 


 ژوئن ۲۰۱۶ هنگامی که فضاپیمای جونو برای اولین بار به مشتری رسید، دوربین های مادون قرمز نور مرئی آن، طوفان های غول پیکری را کشف کردند که قطب های این سیاره را احاطه کرده بودند - ۹ طوفان در شمال و ۶ طوفان در جنوب آن - این سوال مطرح بود که آیا این طوفان ها همچون خواهر برادرهای زمینی خود، پدیده هایی گذرا هستند که فقط هفته ها طول کشیده و بعد فروکش می کنند یا ممکن است هر کدام از آنها، که تقریبن به پهنای قاره ایالات متحده هستند، پدیده های دائمی تری باشند؟ 

با هر پرواز، داده ها این ایده را تقویت می کنند که پنج طوفان بادی بشکل پنج ضلعی دراطراف یک طوفان مرکزی در قطب جنوب می چرخند و این سیستم به نظر ثابت و پایدار می رسد. هیچکدام از این شش طوفان نشانه ای از تسلیم و دادن اجازه به سایر طوفان ها برای پیوستن به این سیستم را نشان نمی دهند.


طرحی کلی از قاره ایالات متحده بر روی طوفان مرکزی و طرح کلی تگزاس بر روی آن قرار گرفته است. جدید ترین طوفان در قطب جنوب مشتری حسی از مقیاس عظیم آن را نشان می دهد. آرایش شش ضلعی طوفان ها به اندازه ای بزرگ است که می تواند زمین را یک کوتوله کند.

نقل از ناسا

 NASA/JPL-Caltech/SwRI/ASI/INAF/JIRAM


زیرنویس کامل تصویر فوق در آدرس زیر 

https://www.jpl.nasa.gov/images/pia23560-cyclones-larger-on-jupiter

برای درک مقیاس طوفان هایی که در الگویی شش ضلعی در قطب جنوب مشتری قرار گرفته اند، طرحی کلی از ایالات متحده بر روی طوفان مرکزی و یک طرح کلی از تگزاس بر روی جدید ترین طوفان قرر گرفته است. آرایش شش ضلعی طوفان ها به اندازه ای بزرگ است که بتواند زمین را یک کوتوله کند. 

این تصویر جی رَم (نقشه بردار شفق مادون قرمز جویان) طی بیست و سومین گذر علمی فضاپیمای جونو از سیاره مشتری در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۹ گرفته شده است. ابزار جی رَم گرمای تابیده از مشتری را با طول موج فرو سرخ (مادون قرمز) در حدود ۵ میکرون اندازه گیری می کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره جونو بصورت آنلاین لینک های زیر مراجعه کنید

  http://www.nasa.gov/juno 

و 

 http://missionjuno.swri.edu.

 

 آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا مأموریت جونو را برلی محقق اصلی اسکات بولتون از موسسه تحقیقات جنوب غربی در سن آنتونیو مدیریت می کند. جونو بخشی از برنامه مرزهای جدید ناسا است که در مرکز فضایی مارشال ناسا در هانتوسویل آلاباما، برای اداره مأموریت علمی ناسا مدیریت می شود. سیستم فضایی لاکهید مارتین دنور، این فضاپیما را ساخته است. کَل تِک در پاسادنای کالیفرنیا، جی پی ال را برای ناسا مدیریت می کند.

 

 زیر نویس ها

 

[1]-       Juno

[2]-       Scott Bolton

[3]-       San Antonio

[4]-       Marshall

[5]-       Huntsville

[6]-       Lackheed Martin system

[7]-       Denver

[8]-       Caltech   : California Institute of Technology  موسسه فناوری کالیفرنیا

[9]-       JPL: Nasa Jet Propulsion Labratory آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا

[10]-    JIRAM : Jovian Infraired Auroral Mapper  نقشه بردار شفق مادئن قرمز جویان

-    Jovian

-    SwRI : Southwest Research Institute (San Antonio, Texas) موسسه تحقیقات جنوب شرقی(سن آنتونیو, تگزاس)

-    INAF : Intelligent Network Access Function تابع دسترسی به شبکه هوشمند

-    ASI :

 

 ترجمه گزارشات:  مریم ژوسو

Maryam jusseau                         

       از سایت انگلیسی پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان- بخش ناسا 

https://www.andishe.online/newpage2b8b2a6e

..............................................................................................................




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر